Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
Treść
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania w tym roku przypada w środę. Ponieważ tylko niektóre klasy mają w tym dniu godzinę wychowawczą, narodził się pomysł, by rozciągnąć dzień do tygodnia i obchodzić w naszej szkole Tydzień Głośnego Czytania.
Nie oznacza to, że przez cały tydzień wszyscy mają sobie zdzierać gardło i przekrzykiwać się, głośno czytając. Chodzi o to, by w następnym tygodniu każda klasa przeznaczyła część godziny wychowawczej na słuchanie głośno czytanego tekstu. Po co? Dla przyjemności!
Z moich wieloletnich doświadczeń polonistycznych oraz obserwacji życiowych wynika, że dobrze czytanego tekstu chętnie słuchają nie tylko najmłodsi, ale też starsi uczniowie, a nawet najstarsi ludzie – babcie i dziadkowie, zwłaszcza kiedy sami już nie bardzo mogą czytać z powodu słabego wzroku bądź innej przyczyny.
Umówcie się z wychowawcami, kto, co i jak długo będzie czytał na głos na lekcji wychowawczej w przyszłym tygodniu. Fragment ulubionej książki z dzieciństwa lub innego wybranego utworu może czytać wychowawca. Może czytać uczeń lub kilku uczniów.
Z pewnością trzeba wcześniej przygotować tekst. Robią to nawet najwybitniejsi aktorzy. Można ołówkiem podkreślić to, co wymaga szczególnego zaakcentowania, zaznaczyć fragmenty, które należałoby odczytać szybciej albo wolniej, ciszej albo głośniej lub w inny sposób, inną barwą głosu itp. Po oznakowaniu warto sobie zrobić próbę i sprawdzić, ile czasu zajmie takie czytanie.
Życzę wielu miłych wrażeń!
DW