Przejdź do treści
MZS Nr1 - SLIDER 1
MZS Nr1 - SLIDER 2
MZS Nr1 - SLIDER 3
Przejdź do stopki

Realizacja programów profilaktyczno – wychowawczych finansowanych ze środków MKRPA w Gorlicach w I półroczu roku szkolnego 2023/2024

Realizacja programów profilaktyczno – wychowawczych finansowanych ze środków MKRPA w Gorlicach w I półroczu roku szkolnego 2023/2024

Treść

W I półroczu roku szkolnego 2023/2024 w naszej szkole były realizowane następujące programy:

Program profilaktyczno-wychowawczy autorstwa p. Ilony Rzący-Kosiek pt. „Zdrowo i aktywnie” - klasa 3c /15 uczniów/.

Od września do listopada 2023 roku w klasie 3c realizowano program profilaktyczno-wychowawczy „Aktywnie i zdrowo”. Koncepcją projektu było połączenie dwóch bloków tematycznych – treści profilaktycznych „Jak żyć, aby zdrowym być” oraz formy zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 24 godzin. Najważniejszym celem programu było uświadomienie związku zdrowia ze stylem życia człowieka, 
z jego środowiskiem fizycznym i  społecznym oraz wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu. Zaproponowane tematy zmierzały do kształtowania właściwego sposobu  dbania o dobrą formę i samopoczucie. Miały za zadanie  poszerzyć wiedzę  uczniów z zakresu zdrowego i świadomego odżywania, historii regionu oraz umocnić więzi w  grupie rówieśniczej.

„Magiczne kryształy” – klasa 2a  prowadzący pani Halina Trybus

W ramach programu zaproponowano uczestnikom różne ciekawe sposoby wspólnego spędzania czasu z rówieśnikami i rodziną jako alternatywy dla korzystania z telewizji i gier komputerowych, uświadamiano zagrożenia związane z nieograniczonym korzystaniem z tych mediów, wskazywano negatywne skutki naśladowania zachowań ryzykownych proponowanych przez telewizję i gry komputerowe.

Podczas zajęć uczniowie trafnie rozpoznawali zagrożenia wynikające z korzystania ze współczesnych mediów, poznali różne sposoby na aktywne spędzanie wolnego czasu  z rówieśnikami i członkami rodzin, zacieśniali kontakty koleżeńskie i chętnie współdziałali  w małych grupach.

„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – klasa 3b, prowadzący pani Agata Jamro

 „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – klasa 1a, prowadzący pani Renata Foryś

„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”- klasa 3a, prowadzący pani Izabela Krupa

Celem omawianych zagadnień było rozwijanie w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez kształtowanie uważnego myślenia,  budowania pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych. Uczniowie uczyli się optymizm  i radzenia sobie z przeciwnościami. Dzieci tworzyły i wyposażały swoje Apteczki. „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.

Nauczyciele przeprowadzili zajęcia omawiając następujące zagadnienia:

  1. Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
  2. Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
  3. Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
  4. Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
  5. Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!

Każdy blok tematyczny realizowany był podczas 3 godzin zajęć.

„Przyjaciele Zippiego” klasa 1b /20 uczniów/ prowadzący pani Anita Hajduk

„Przyjaciele Zippiego” klasa 2c /16 uczniów/ prowadzący pani Joanna Sarnowska

,,Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje oraz rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci w wieku 5-7 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności  w codziennym życiu oraz  doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi.

Program składa się z 6 części:

  1. Uczucia.
  2. Komunikacja.
  3. Nawiązywanie i zrywanie więzi.
  4. Rozwiązywanie konfliktów.
  5. Przeżywanie zmiany i straty. 
  6. Dajemy sobie radę.

Korzyści z realizacji programu to: zmniejszenie ilości konfliktów w grupie, zmiana sposobów rozwiązywania konfliktów, dążenie do samodzielnego rozwiązywania problemów, poprawa relacji interpersonalnych w grupie oraz bardziej dojrzałe wyrażanie swoich uczuć.

590611